سال گذشته میزان سفارش اینترنتی کالا چهار برابر شده است.
به گزارش عصرارتباط، از دی ماه سال 83 تا اسفند سال 85، حدود 250 هزار سفارش اینترنتی جا به جا شده است.
معاون مدیر کل پست مستقیم، با تایید این مطلب در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: بیشتر سفارشهای الکترونیکی؛ محصولات فرهنگی مانند کتاب، CD ، صنایع دستی و ... بودهاند.
سفارش این گروه کالایی، نشاندهنده محدوده سنی و سطح سواد افراد استفادهکننده از اینترنت و متقاضیان خرید اینترنتی است.
جهانگیر اسدی گفت: همچنین بیشترین متقاضیان و سفارشدهندگان کالاها به صورت اینترنتی از استانهای تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بودهاند.
این امر نشاندهنده استقبال گستردهتر ساکنان شهرهای بزرگ به خرید و فروش اینترنتی است. این در حالی است که یکی از اهداف دولت برای راهاندازی سرویس خرید و فروش اینترنتی دسترسی ساکنان شهرهای کوچک به کالاهای موجود در شهرهای بزرگ است. در این صورت مشکل توزیع نامناسب کالاها و یا رفت و آمد بیشتر و مهاجرت به شهرهای بزرگتر مرتفع خواهد شد.
از دی مــاه سال 83 تا مرداد ماه 85 حدود 31 هزار سفارش الکترونیکی توسط شرکت پست جا به جا شده است و همچنـــین این شرکت طی 5 ماهه ابتدای سال گذشته نیز، 60 هزار سفارش پستی جا به جا کرده است.
پیش از این پیشبینی شده بود که در صورت توسعه زیرساختهای موردنیاز و انعقاد قراردادهای جدید با فروشگاههای الکترونیکی تا پایان سال گذشته، توزیع سفارشهای الکترونیکی چند برابر شود؛ بنابراین میتوان گفت تا حدود زیادی این پیشبینی تحقق یافته است.
اسدی- معاون مدیر کل پست مستقیم- در مورد نحوه پرداخت سفارشهای الکترونیکی گفت: خریداران میتوانند هزینه سفارش خود را به دو صورت COD (پرداخت در هنگام تحویل) و پرداخت از طریق کارتهای بانکی انجام دهند.
با وجود آماده بودن زیرساختهای لازم برای پرداخت از طریق کارتهای بانکی هنوز خریداران و سفارشدهندگان کالا به صورت اینترنتی، از (Cash on deliver) COD استقبال بیشتری میکنند.
اسدی گفت: در حال حاضر 5 شرکت طرف قرارداد شرکت پست هستند و براساس برنامهریزی یکی از شرکتها، مقرر بوده که میزان پرداخت با کارتهای بانکی در طول سال گذشته به 10 درصد کل سفارشات برسد ولی هماکنون پرداخت با کارتهای بانکی اعم از دبیت و اعتباری فقط 2 درصد پرداختها را شامل میشود.
او پیش بینی کرد با رفع مشکلات مخابراتی و زیرساختی، افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور و فرهنگسازی بیشتر، استقبال از خرید و فروش اینترنتی بیشتر خواهد شد